Serwisy internetowe Uniwersytetu Warszawskiego Nie jesteś zalogowany | zaloguj się
USOS
USOS R e j e s t r a c j a   ż e t o n o w a

Emisja głosu i technika mowy (2019Z) - gr. 2

Informacje ogólne

Szybkie odświeżanie

Kod przedmiotu 3007-ZNP-EM
Nazwa przedmiotu Emisja głosu i technika mowy
Język wykładowy polski
Cykl dydaktyczny Semestr zimowy 2019/20
Typ zajęć Warsztaty
Liczba godzin 30
Punkty ECTS 2
Prowadzący mgr Beata Ciecierska-Zajdel
Miejsce Budynek dydaktyczny - Krakowskie Przedmieście 3, Warszawa, ul. Krakowskie Przedmieście 3, sala 109 [pokaż na mapie]
Termin Piątek 16:45-18:15
Koszt 30 żetonów typu PED
Liczba miejsc (zarejestrowani/limit) 10/12
Grupy dedykowane (DD-FF) Studia trzeciego stopnia, stacjonarne - Filozofia
(DD-FF-N) Filozofia, studia trzeciego stopnia, stacjonarne, (nowe)
(DD-FF-NN) Filozofia, studia trzeciego stopnia, stacjonarne
(DM-FF) Filozofia, stacjonarne, jednolite magisterskie
(DZ-FF) Filozofia, stacjonarne, pierwszego stopnia
(NZ1-FF) Filozofia, niestacjonarne (zaoczne), pierwszego stopnia
(NZ2-FF) Filozofia, niestacjonarne (zaoczne), drugiego stopnia
(NZ2-FF-LO) Filozofia, niestacjonarne (zaoczne), drugiego stopnia (dla studentów z dyplomem licencjatem zdobytym na studiach niefilozoficznych)
(S1-FF) Filozofia, stacjonarne, pierwszego stopnia
(S1-FF-BPW) Filozofia, stacjonarne, pierwszego stopnia (w języku angielskim)

Strona przedmiotu w USOSweb

Krótki opis

Warsztaty służą kształceniu umiejętności prawidłowego posługiwania się głosem w pracy zawodowej. Mają na celu poszerzenie możliwości głosowych, pogłębienie świadomości ciała, poprawienie techniki mowy i wyrazistości wypowiedzi. Dostarczają wiedzy na temat budowy, funkcjonowania oraz higieny narządu głosu.

Tryb rozliczania przedmiotu

Zaliczenie na ocenę

Pełny opis

W ramach warsztatów realizowane są następujące zagadnienia:

1. Przedstawienie budowy oraz działania aparatu oddechowego, fonacyjnego i artykulacyjnego z punktu widzenia ich optymalnego wykorzystania w zawodowej pracy głosem.

2. Ćwiczenia odpowiedniej do mówienia postawy ciała.

3. Wypracowanie umiejętności rozluźniania obszarów ciała odpowiedzialnych za tworzenie głosu.

4. Ćwiczenia oddechowe: oddychanie przeponowo - żebrowe, podparcie oddechowe, wydłużanie i wyrównywanie fazy wydechowej.

5. Ćwiczenia fonacyjne: miękki atak dźwięku, wykorzystanie rezonatorów.

6. Ćwiczenia artykulacyjne.

7. Praca nad techniką mowy.

8. Praca z tekstem.

9. Głos jako narzędzie pracy nauczyciela. Elementy autoprezentacji.

10. Higiena pracy głosem

Literatura

1. Bednarek J. D., Ćwiczenia wyrazistości mowy, Wrocław 2002

2. Ciecierska-Zajdel B., Trening głosu, Warszawa 2012

3. Emisja głosu nauczyciela, red. M. Przybysz-Piwko. Warszawa 2006

4. Gawęda K., Łazewski J., Uczymy się poprawnej wymowy, Warszawa 1995

5. Linklater K., Uwolnij swój głos, Kraków 2012

6. Rehabilitacja zawodowych zaburzeń głosu. Poradnik dla nauczycieli, red. M. Śliwińska-Kowalska, E. Niebudek-Bogusz, Łódź 2011

7. Tarasiewicz B., Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu, Kraków 2003

8. Toczyska B., Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańsk 2000.

9. Toczyska B., Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańsk 2007

10. Walczak- Deleżyńska M., Aby język giętki… Wybór ćwiczeń artykulacyjnych od J. Tennera do B. Toczyskiej, Wrocław 2001.

11. Zalesska-Kręcicka M., Kręcicki T., Wierzbicka E., Głos i jego zaburzenia: zagadnienia higieny i emisji głosu, Wrocław 2004

Dodatkowa informacja

filozofia