Emisja głosu i technika mowy (2019Z) - gr. 2

Informacje ogólne

Szybkie odświeżanie

Kod przedmiotu 3007-ZNP-EM
Nazwa przedmiotu Emisja głosu i technika mowy
Język wykładowy polski
Cykl dydaktyczny Semestr zimowy 2019/20
Typ zajęć Warsztaty
Liczba godzin 30
Punkty ECTS 2
Prowadzący dr Beata Ciecierska-Zajdel
Miejsce Budynek dydaktyczny - Krakowskie Przedmieście 3, Warszawa, ul. Krakowskie Przedmieście 3, sala 109 K. Ajdukiewicza [pokaż na mapie]
Termin Piątek 16:45-18:15
Koszt 30 żetonów typu PED
Liczba miejsc (zarejestrowani/limit) 10/12
Grupy dedykowane (DD-FF) Studia trzeciego stopnia, stacjonarne - Filozofia
(DD-FF-N) Filozofia, studia trzeciego stopnia, stacjonarne, (nowe)
(DD-FF-NN) Filozofia, studia trzeciego stopnia, stacjonarne
(DM-FF) Filozofia, stacjonarne, jednolite magisterskie
(DZ-FF) Filozofia, stacjonarne, pierwszego stopnia
(NZ1-FF) Filozofia, niestacjonarne (zaoczne), pierwszego stopnia
(NZ2-FF) Filozofia, niestacjonarne (zaoczne), drugiego stopnia
(NZ2-FF-LO) Filozofia, niestacjonarne (zaoczne), drugiego stopnia (dla studentów z dyplomem licencjatem zdobytym na studiach niefilozoficznych)
(S1-FF) Filozofia, stacjonarne, pierwszego stopnia
(S1-FF-BPW) Filozofia, stacjonarne, pierwszego stopnia (w języku angielskim)

Strona przedmiotu w USOSweb

https://usosweb.uw.edu.pl/kontroler.php?_action=actionx:katalog2/przedmioty/pokazPrzedmiot(prz_kod:3007-ZNP-EM)

Krótki opis

Warsztaty służą kształceniu umiejętności prawidłowego posługiwania się głosem w pracy zawodowej. Mają na celu poszerzenie możliwości głosowych, pogłębienie świadomości ciała, poprawienie techniki mowy i wyrazistości wypowiedzi. Dostarczają wiedzy na temat budowy, funkcjonowania oraz higieny narządu głosu.

Tryb rozliczania przedmiotu

Zaliczenie na ocenę

Pełny opis

W ramach warsztatów realizowane są następujące zagadnienia:

1. Przedstawienie budowy oraz działania aparatu oddechowego, fonacyjnego i artykulacyjnego z punktu widzenia ich optymalnego wykorzystania w zawodowej pracy głosem.

2. Ćwiczenia odpowiedniej do mówienia postawy ciała.

3. Wypracowanie umiejętności rozluźniania obszarów ciała odpowiedzialnych za tworzenie głosu.

4. Ćwiczenia oddechowe: oddychanie przeponowo - żebrowe, podparcie oddechowe, wydłużanie i wyrównywanie fazy wydechowej.

5. Ćwiczenia fonacyjne: miękki atak dźwięku, wykorzystanie rezonatorów.

6. Ćwiczenia artykulacyjne.

7. Praca nad techniką mowy.

8. Praca z tekstem.

9. Głos jako narzędzie pracy nauczyciela. Elementy autoprezentacji.

10. Higiena pracy głosem

Literatura

1. Bednarek J. D., (2002), Ćwiczenia wyrazistości mowy, Wrocław

2. Ciecierska-Zajdel B.,(2020) Trening głosu. Praktyczny kurs dobrego mówienia, Warszawa, Edgard

3. Dimon T., 2018, Anatomy of the Voice. An Illustrated Guide for Singers, Vocal Coaches and Speech Therapists, Berkley, NAB

4. Dunaj B. (2006), Zasady poprawnej wymowy polskiej, Język Polski LXXXVI 3, s. 161-172

5. Emisja głosu nauczyciela, (2006), red. M. Przybysz- Piwko, Warszawa, CODN

6. Esling J.H, Moisik S.R., Benner A., Crevier-Buchman L., (2022), Voice Quality. The Laryngeal Articulator Model, Cambridge, Cambridge University Press

7. Gawęda K., Łazewski J., Uczymy się poprawnej wymowy, Warszawa 1995

8. Karpowicz T. (2012), Kultura języka polskiego. Wymowa, ortografia, interpunkcja, r. Wymowa, PWN, Warszawa, s.15-58

9. Kisiel M., (2011), Emisja i higiena głosu w pracy dydaktyczno-wychowawczej nauczyciela, Dabrowa Górnicza

10. Kreiman J, Sidtis D., (2013), Foundation of Voice Studies. An Interdisciplinary Approach to Voice Production and Perception, Wiley-Blackwell

11. Linklater K., (2012), Uwolnij swój głos, Kraków, PWST

12. Logopedia artystyczna, (2016), red. B. Kamińska, S. Milewski, Gdańsk, Harmonia Universalis

13. Michałowska D., (2006), O polskiej wymowie scenicznej, Wyd. PWST, Kraków

14. Otorynolaryngologia kliniczna, (2015), red. K. Niemczyk, Warszawa: Medipage, r. 8, Choroby krtani, r. 11, Zaburzenia głosu i mowy, r. 16, Rehabilitacja w otorynolaryngologii

15. Płusajska-Otto A., (2017), Podręcznik pracy głosem. Ćwiczenia i wskazówki dla osób występujących publicznie, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego

16. Podręczny słownik poprawnej wymowy polskiej, (1993), red. W. Lubaś, S. Urbańczyk, TMJP, Kraków-Katowice

17. Prozodia. Przyswajanie, badanie, zaburzenia, terapia, (2020), red. M. Wysocka, B. Kamińska, S. Milewski, Gdańsk, Harmonia Universalis

18. Rehabilitacja zawodowych zaburzeń głosu, (2011), red. M. Śliwińska- Kowalska, E. Niebudek-Bogusz, Łódź, PIMP

19. Sataloff R., (2017), Professional Voice. The Science and Art of Clinical Care, wyd. 4, San Diego: Plural Publishing

20. Szkiełkowska A., Kazanecka E., (2011), Emisja głosu. Wskazówki metodyczne, Warszawa

21. Tarasiewicz B.,(2003), Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu. Kraków, Universitas

22. Toczyska B., (2007), Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

23. Toczyska B., (2016), Zacznij od samogłoski. Samogłoska w logopedii artystycznej, Gdańsk, Harmonia Universalis

24. Toczyska B., (2021), Ruch w głosie. (ćwiczenia nie tylko dla dziennikarzy), Gdańsk, Wydawnictwo Podkowa

25. Walczak- Deleżyńska M., (2001), Aby język giętki… Wybór ćwiczeń artykulacyjnych od J. Tennera do B. Toczyskiej, Wrocław 2001.

26. Zarys foniatrii klinicznej, (2019), red. A. Pruszewicz, A. Obrębowski, Poznań: Uniwersytet Medyczny w Poznaniu, r. 1,2, 17, 21, 22

Dodatkowa informacja

filozofia