| ||
Kod przedmiotu | 2300-ZNPF1 | |
Nazwa przedmiotu | Pedagogika dla Filozofii | |
Język wykładowy | polski | |
Cykl dydaktyczny | Semestr zimowy 2019/20 | |
Typ zajęć | Wykład | |
Liczba godzin | 30 | |
Punkty ECTS | 6 | |
Prowadzący | dr Dobromir Dziewulak prof. ucz. | |
Miejsce | Budynek dydaktyczny - Krakowskie Przedmieście 1, Warszawa, ul. Krakowskie Przedmieście 1, sala 116 [pokaż na mapie] | |
Termin | Poniedziałek 17:00-18:30 | |
Koszt | 30 żetonów typu PED | |
Liczba miejsc (zarejestrowani/limit) | 6/20 | |
Grupy dedykowane | (DD-FF) Studia trzeciego stopnia, stacjonarne - Filozofia (DD-FF-N) Filozofia, studia trzeciego stopnia, stacjonarne, (nowe) (DD-FF-NN) Filozofia, studia trzeciego stopnia, stacjonarne (DD-SC) Studia trzeciego stopnia, stacjonarne - Socjologia (NZ1-FF) Filozofia, niestacjonarne (zaoczne), pierwszego stopnia (NZ2-FF) Filozofia, niestacjonarne (zaoczne), drugiego stopnia (NZ2-FF-LO) Filozofia, niestacjonarne (zaoczne), drugiego stopnia (dla studentów z dyplomem licencjatem zdobytym na studiach niefilozoficznych) (S1-FF) Filozofia, stacjonarne, pierwszego stopnia (S1-FF-BPW) Filozofia, stacjonarne, pierwszego stopnia (w języku angielskim) (S1-FF-WISIP) Filozofia, specjalność: Warsaw International Studies in Philosophy, stacjonarne, pierwszego stopnia |
Celem pedagogiki dla specjalizacji nauczycielskiej jest wprowadzenie studenta w podstawowe zagadnienia teorii edukacji (współczesne wychowanie, nowoczesna dydaktyka); zapewnienie możliwości aktywnego poznawania praktyki wykorzystując metody pośrednie (np. symulacje, modelowe opisy zdarzeń); kształtowanie umiejętności refleksji i badania własnej praktyki edukacyjnej; kształtowanie praktycznych umiejętności w obszarze klasy szkolnej, współpracy z rodzicami, szerszym środowiskiem szkolnym. Studenci podczas konwersatorium będą w praktyce rozwiązywać problemy dydaktyczno-wychowawcze z wykorzystaniem m.in. metod inscenizacji i symulacji. Cały kurs składa się z dwóch bloków: konwersatorium (45 godz.) i wykład (30 godz.).
Zaliczenie na ocenę
Zajęcia dedykowane także studentom i doktorantom Instytutu Filologii Klasycznej.
Podczas konwersatorium omówione zostaną następujące zagadnienia:
1.Podstawowe pojęcia dydaktyczne i wychowawcze.
2.Współzależność rozwoju człowieka i nauczania.
3.Szkoła tradycyjna i nowoczesna.
4.Współczesne wybrane metody nauczania.
5.Szkoły alternatywne i stosowane w nich innowacyjne metody wychowawczo-dydaktyczne.
7.Niepowodzenia szkolne –diagnoza i przeciwdziałanie
1. Piaget J.: Studia z psychologii dziecka (rozdz. I)
2. Wygotski L.: Wybrane prace psychologiczne
3. Bruner J.S.: Proces kształcenia, PWN
4. Kurdybacha Ł. (red.): Historia wychowania
5. Kupisiewicz Cz.: Dydaktyka ogólna, Graf-Punkt 2002
6. Kruszewski K.: Sztuka nauczania, PWN Warszawa 1995
7.Okoń, W., Dziesięć szkół alternatywnych, WSiP. Warszawa, 1998.
8. Szymański M.S.: Niemiecka pedagogika reformy
9.Dziewulak D.: Jak wykształcić dobrego nauczyciela? (wywiad dla edunews.pl)
http://edunews.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=1302&Itemid=9
10. Dziewulak D.: Eksperyment wychowawczy „Summerhill”, Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze 1986 r. nr 7.
11. Dziewulak D.: Wolna szkoła Rudolfa Steinera w Strasburgu, Kwartalnik Pedagogiczny 1988 r. nr 2.
15. Dziewulak D.: Szkolna elita w Szwajcarii, Nowa Szkoła 1991 r. nr 5.