| |||||
| ||
Kod przedmiotu | 3004-SPP-OG | |
Nazwa przedmiotu | (pl) Studia po polsku - rozumienie i pisanie tekstów akademickich | |
Język wykładowy | polski | |
Cykl dydaktyczny | Semestr letni 2021/22 | |
Typ zajęć | Konwersatorium | |
Liczba godzin | 30 | |
Punkty ECTS | 4 | |
Prowadzący | dr Maria Kuc | |
Miejsce | Pałac Tyszkiewiczów-Potockich, Warszawa, ul. Krakowskie Przedmieście 32, sala Czytelnia IV, kl.A [pokaż na mapie] | |
Termin | Wtorek 11:30-13:00 | |
Koszt | 30 żetonów typu OGP | |
Liczba miejsc (zarejestrowani/limit) | 9/14 |
Zajęcia skierowane są do osób, które znają język polski na poziomie B2 lub C. Ich celem jest przygotowanie studentów- cudzoziemców do pisania prac zaliczeniowych oraz prac licencjackich i magisterskich w języku polskim. Studenci będą zapoznawać się z konstrukcjami gramatycznymi i słownictwem charakterystycznymi dla stylu naukowego oraz poznawać zasady kompozycji i redakcji prac typowych dla kształcenia na poziomie akademickim. Przedmiot ma formę konwersatorium, co znaczy, że na zajęciach będą zarówno podawane informacje teoretyczne, jak i prowadzone ćwiczenia praktyczne z zakresu rozumienia i pisania teksów, również z wykorzystaniem prac, które studenci przygotowują na swoje zajęcia kierunkowe.
Zaliczenie na ocenę
Na zajęciach studenci będą rozszerzać swoją znajomość gramatyki polskiej o formy i konstrukcje gramatyczne przewidziane programem dla poziomów B2 i C, ze szczególnym uwzględnieniem specyficznych potrzeb danej grupy zajęciowej. Prowadzone będą również ćwiczenia z polskiej ortografii i interpunkcji. Ponadto uczestnicy będą poznawać słownictwo ogólne charakterystyczne dla wszystkich typów tekstów naukowych, jak na przykład operatory spajające i porządkujące tekst. Zapoznają się też z zasadami budowy tekstu akademickiego, w tym ze sporządzaniem przypisów i bibliografii. Będą analizować fragmenty autentycznych tekstów naukowych z różnych dziedzin, aby następnie dokonywać prezentacji i korekty językowej fragmentów własnych prac licencjackich lub magisterskich.
Tematyka zajęć (prezentacja i ćwiczenia praktyczne związane z tematem często zajmują więcej niż jedne zajęcia):
1. Strategie skutecznego czytania:
czytanie globalne, selektywne i szczegółowe.
2. Podstawowe zagadnienia konstrukcji tekstu naukowego.
- układ tekstu;
- typy i struktura akapitów;
- cytaty, przypisy, bibliografia.
3. Rodzaje tekstów:
- definicje;
- klasyfikacje;
- opisy;
- wyrażanie relacji przyczyna => skutek;
- porównania;
- wyrażanie opinii;
- przedstawianie danych;
- sprawozdania;
- argumentacje;
- streszczenia
- recenzje.
4. Wykładniki spójności tekstu: spójniki i konektory logiczne.
5. Sposoby osiągania precyzji i jasności wypowiedzi.
6. Doskonalenie poprawności gramatycznej, ortograficznej i interpunkcyjnej
• I. Kugiel-Abuhasna, Studiologia, Kraków 2019;
• E. Lipińska, E.G. Dąmbska, Pisać jak z nut, Universitas, Kraków 2016;
• M. Wójcikiewicz, Piszę, więc jestem, Wyd. UJ, Kraków 1993;
• E.Lipińska, Nie ma róży bez kolców, wyd. II, Universitas, Kraków 2009;
• E. Zarych, Ortografia polska w ćwiczeniach dla obcokrajowców, Prolog, Kraków 2016
• E. Bajor, E. Madej, Wśród ludzi i ich spraw, Bestom, Łódź 2006;
• A. Seretny, By nie brakło słów, Prolog, Kraków 20016;
• G.Gambarelli, Z. Łucki, Jak przygotować pracę dyplomową i doktorską, wyd. IV, Unversitas, Kraków 2001.
Materiały własne lektorki.