| |||||
| ||
Kod przedmiotu | 3004-CPP-OG | |
Nazwa przedmiotu | (pl) Czytamy po polsku | |
Język wykładowy | polski | |
Cykl dydaktyczny | Semestr letni 2021/22 | |
Typ zajęć | Wykład | |
Liczba godzin | 30 | |
Punkty ECTS | 4 | |
Prowadzący | prof. dr hab. Andrzej Zieniewicz | |
Miejsce | Pałac Tyszkiewiczów-Potockich, Warszawa, ul. Krakowskie Przedmieście 32, sala Czytelnia III, kl.A [pokaż na mapie] | |
Termin | Wtorek 13:15-14:45 | |
Koszt | 30 żetonów typu OGP | |
Liczba miejsc (zarejestrowani/limit) | 4/16 |
Podczas zajęć na przykładach krótkich fragmentów tekstów prozy, poezji i dramatu studenci zapoznają się z liniami tematyczno-stylistycznymi polskiej literatury XX wieku. Poznają zagadnienia artystyczne literatury dwudziestolecia międzywojennego, oraz ich kontynuacje w literaturze po II wojnie światowej. A także zmiany, jakie w niej zachodzą po roku 1989 i w latach najnowszych. Zaplanowano 12 jednostek zajęciowych, a nie 15, ze względu na możliwość rozwijania poszczególnych zagadnień.
W dyskusji studenci doskonalą sprawności językowe: mówienie, rozumienie tekstów pisanych.
Zaliczenie na ocenę
1.Co się zdarzyło zaraz po I wojnie światowej?
(przykładowe wiersze futurystów)
2. Czy powieść realistyczna ma styl?
(fragmenty prozy M. Dąbrowskiej, St. Żeromskiego)
3.Poezja jako kabaret polityczny
(wiersze J. Tuwima, J. Lechonia, A. Słonimskiego)
4. Awangarda w prozie i dramacie: Witkacy, czyli groteska.
5. Gombrowicz, czyli tajemnica formy. Schulz, czyli mity
6. Co się zdarzyło zaraz po II wojnie światowej?
(nowa „dykcja” poezji: Cz. Miłosz, T. Różewicz, K. I. Gałczyński)
7. Poezja po roku 1956. Z. Herbert, czyli klasycyzm, M. Białoszewski, czyli „lingwizm”
8. St. Grochowiak, czyli „turpizm”. Kabarety studenckie, A. Osiecka, J. Przybora
9. Linie prozy i dramatu: po Witkacym, czyli Sł. Mrożek
10. Po Schulzu, czyli J. Pilch, P. Huelle
11. Po Gombrowiczu, czyli M. Witkowski
12. Reportaż, czyli R. Kapuściński
Podana w opisie pełnym