Uwaga!
Zajęcia składają się z trzech warsztatów ( 9h) oraz trzydniowego wyjazdu studyjnego do jednego z miast europejskich (24 h). Część zajęć odbywać się będzie nieregularnie, w zależności od potrzeb oraz konieczności przygotowań do wyjazdu studyjnego.
Uwaga!
Zajęcia będą odbywać się w gmachu Instytutu Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji ul. Podchorążych 20 w wybrane czwartki. Pierwsze spotkanie odbędzie się 28 października 2021 r., godz. 15.30, s. 24. Warsztaty zaplanowane są na: 18 listopada, 2 grudnia i 16 grudnia 2021. Terminy spotkań indywidualnych zostaną ustalone w porozumieniu z uczestnikami. Zagraniczny wyjazd studyjny odbędzie się, jeśli sytuacja epidemiologiczna na to pozwoli.
Studenci mogą wybrać trzy ścieżki tematyczne, które będą miały odrębny szczegółowy program:
· Innowacyjne usługi społeczne
· Innowacyjne usługi edukacyjne (zwłaszcza w obszarze edukacji nieformalnej i pozaformalnej)
· Usługi w ramach ekonomii współdzielenia/ekonomii dostępu
Zajęcia składają się z kilku etapów
· Zajęcia wprowadzające dotyczące: (a) europejskiego i polskiego rynku innowacji społecznych, edukacyjnych, ekonomicznych; (b) nowego podejścia do rozwijania usług; (b) metodologii service learning
· Warsztat „Design Thinking” (3h) przygotowujący do kreowania i projektowania innowacyjnych rozwiązań
· Warsztat „Service Design” (3 h) wprowadzający w metodykę projektowania usług ukierunkowanych na użytkownika w roli prosumenta (współtwórcy) i uczestnika społecznej koprodukcji
· Wizyta u pracodawcy realizującego innowacyjne usługi w interesującym nas obszarze
· Warsztat „Szacowanie i mierzenie korzyści społecznych/edukacyjnych i ekonomicznych” (3 h) skoncentrowany wokół oceny efektów (produktów/rezultatów/wpływu) poszczególnych usług
· Trzydniowa wizyta studyjna u pracodawców świadczących innowacyjne usługi w wybranym mieście europejskim
· Konsultacje indywidualne (1 godzina dla studenta)
· Zajęcia podsumowujące
W ramach kursu studenci indywidualnie lub grupowo przygotują koncepcję innowacyjnej usługi wraz z podstawowym biznes planem.
Szczegółowy spis lektur zostanie ustalony w trakcie realizacji projektu w zależności od wyboru tematyki.
A European agenda for the collaborative economy, Communication from the Commission to the European Parlament, the Council, the European Economic and Social Committee and The Committee of the Regions, Brussels, 2.06.2016 COM(2016) 356 final.
Botsman R., The sharing economy. Dictionary of commonly used terms, blog Collaborative- Consumption.com, http://www.collaborativeconsumption.com/2015/11/12/the‐shar- ing‐economy‐dictionary‐of‐commonly‐used‐terms/.
Botsman R., What's Mine Is Yours: The Rise of Collaborative Consumption, HarperBusiness, New York 2010.
Bonabeau A. E., , Dorigo. M., Theraulaz G., Swarm Intelligence: From Natural to Artificial Systems, New York, NY: Oxford University Press, Santa Fe Institute Studies in the Sciences of Complexity1999.
Bukowski, J. Strycharz J., Innowacja i komercjalizacja a nauki społeczne [w:] Rudnicki S., Nauki społeczne a komercjalizacja wiedzy. Jak humaniści tworzą innowacje dla gospodarki i społeczeństwa, Wyższa Szkoła Europejska im. J. Tichnera, Kraków 2013..
Defining Social Innovation. Part 1, Tepsie Project, 2012.
Caulier-GriceJ., A. Davies, R. Patrick, W. Norman, Defining social innovation. A deliverable project „The theoretical, empirical and policy foundation for building social innovation in Europe” (TEPSIE), European Commission – 7th Framework Programme, European Commission, DG Research, Brussels 2013.
Ertz M., Durif F., Arcand M., Collaborative consumption: Conceptual snapshot at a buzzword, „Academy of Strategic Management Journal”.
Etzkowitz H., The Triple Helix: Industry, University, and Government in Innovation , Routledge, 2008.
Flew T., Cunninglem S., Bruns A., Wilson J. (2008), Social innovation. User-created content and the future of the ABC and SBS as public service media, http://eprints.qut.edu.au.
Epstein J., Generative Social Science:
Studies in Agent-Based Computational Modeling, Princeton University Press, Princeton 2006.
European Commision, (2013), Guide to social innovation, http://s3platform.jrc.ec.europa.eu/documents/10157/47822/Guide%20to%20Social%20Innovation.PDF.
Giza-Poleszczuk A.,, Włoch R., Innowacje a społeczeństwo (w:) Świt innowacyjnego społeczeństwa. Trendy na najbliższe lata., red. P. Zadura-Lichota, PARP, Warszawa 2013.
Guide to social innovation, 2013 http://ec.europa.eu/regional_policy/sources/docgener/presenta/social_innovation/social_innovation_2013.pdf
Heiskala R., (eds.), Social innovations, institutional change and economic performance, Edward Elgar, Cheltenham, s. 52-79.
Hippel E., Democratizing Innovation, MIT Press, 2005, http://web.mit.edu/evhippel/www/books.htm.
Howaldt J., M. Schwarz , Social Innovation. Concepts, research fields, and in- ternational trends. Dortmund: Sozialforschungstelle Dortmund 2010.
Kwaśnicki W., Innowacje społeczne - nowy paradygmat czy kolejny etap w rozwoju kreatywności człowieka? [w:] Kwaśnicki W. (red.): Innowacyjność a samoorganizacja społeczna, Uniwersytet Wrocławski, Wrocław 2013.
Marshak R., A peer-to-peer business is one where consumers can buy and sell products and ser- vices to one another, 2013, http://www.customers.com/articles/peer‐peer‐business‐ models/.
Mielcarek P., Koncepcja dojrzałości innowacji, Nauki o zarządzaniu Managment Scientes N 3(20) · 2014.
Moulaert F., Martinelli F., Swyngedouw E., González S. (2005), Towards alternative model(s) of local innovation, „Urban Studies”, Vol. 42, No. 11, s. 1969-1990. Moulaert F., Nussbaumer J. (2005), Defining the social economy and its governance at the neighborhood level: A methodological reflection, „Urban Studies”, Vol. 42, No. 11, s. 2071-2088.
Mulgan G. (2006), The process of social innovation, „Innovations: Technology, Governance Globalization”, Vol. 1, No. 2, s. 145-162.
Merchant N., Co dziś oznacza społeczny albo społecznościowy, [w] „Harvard Business Review”, www.hbrp.pl/news.
Mulgan G., , S. Tucker S., Rushanara A, Sanders B., , Social Innowation. What It Is, Why It Matters and How It Can Be Accelarated. Oxford: Skoll Centre for Social Entrepreneurship. Saďd Business School University of Oxford. The Young Foun- dation. 2007.
Murray R., Caulier-Grice J., Mulgan G. (2010), The open book of social innovation, The Young Foundation & NESTA, London.
TEPSIE (2012), Defining social project, Part 1, 31 May, http://youngfundation.org/wpcontent/uploads/2012/12/TEPSIE.D1.Report.Definingsocialinnovation.part1-defining-social-innovation.pdf
A. Nicholls, A. Murdock, Social Innovation: Blurring Boundaries to Reconfigure Markets, Palgrave Macmillan 2012;
M. Wronka-Pośpiech, Innowacje społeczne - pojęcie i znaczenie, Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Nr 212 · 2015.
Phills J. A., Deiglmeier K. & D T Miller, ‘Rediscovering Social Innovation’, Stanford Social Innovation Review, vol. 6:4, 2008, pp. 34-43.
Przyborowska B., Pedagogika innowacyjności, Warszawa 2013.
Sharing economy (gospodarka współdzielenia), Z. Surzycka Milczewska (red.), Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2016
Ścieżka tematyczna - Innowacyjne usługi społeczne.
25.02.2021 - spotkanie wprowadzające; 04.03, 18.03, 08.04.2021 - warsztaty