Celem kursu autorskiego jest wypracowanie systematycznego rozumienia (przy użyciu metod intermedialnych) kodu wizualnego literatury rosyjskiej w jej ruchu od XIX-wiecznego romantyzmu do modernizmu XX wieku, w jego najwyższych osiągnięciach artystycznych, które powstają w dialogu z własną tradycją historyczną i kulturą europejską; rozwijanie umiejętności samodzielnej analizy i rozumienia tekstu literackiego w kontekście historycznym i kulturowym (malarstwo, kino, historia, filozofia, religia).
Kod wizualny w tekście literackim jest tu rozumiany jako: 1) jawna i ukryta ekfraza, jej wizualne źródła i tradycja; 2) kulturowy obraz (model) świata, który jest odzwierciedlony i utrwalony w kodzie wizualnym, w tym estetyczne, historyczne, społeczne, narodowe, językowe i inne postrzeganie rzeczywistości.
Przedmiotem badań są dzieła kultowych pisarzy rosyjskich (Dostojewski, Puszkin, Błok, Gumilow, Achmatowa, Mandelsztam, Pasternak, Achmadullina, Tarkowski, Brodski, Siedakowa), w których odbijały się obrazy Rafaela, Tycjana, Rembrandta, Rublowa, Wasniecowa i Surikowa.
Do badań wybrano małe, ale znaczące teksty (wiersze, fragmenty prozy, fragmenty artykułów, listy itp.), które wymagają „wolnej lektury” i głębokiego zanurzenia się w nich.
Kurs mają charakter interdyscyplinarny, historyczno-kulturowy, uwzględniający teksty literackie z pogranicza filozofii, historii, historii sztuki, językoznawstwa.
Wykłady z wykorzystaniem prezentacji PowerPoint, materiałów audio i wideo.
Lekcja praktyczna - w formie seminariów, kolokwiów, raportów-prezentacji.
Egzamin/test - w formie eseju na badane tematy.
1. Lekcja wykładowa 1 (2 godz.):
„Piękno uratuje świat...”: Kod Rafaela w literaturze rosyjskiej XIX wieku (Żukowski, W. Odoevsky, L. Tołstoj i inni). Literackie, filozoficzne i religijne początki kultu Rafaela w rosyjskim romantyzmie. Funkcje ekfrazy Rafaela w powieściach Fiodora Dostojewskiego.
2. Lekcja praktyczna 1 (2 godz.):
„Geniusz czystego piękna”: malownicze źródła kodu Rafaela w wierszach Puszkina, Feta, A. Tołstoja, stosunek obrazów werbalnych i wizualnych.
3. Lekcja wykładowa 2 (2 godz.):
Kod Rafaela w literaturze rosyjskiej XX wieku. Recepcja romantycznego postrzegania Rafaela w modernistycznych tekstach Wasilija Rozanowa i Anastazji Cwietajewej itp.
4. Lekcja praktyczna 2 (2 godz.):
„Dzień Rafael”: malownicze źródła kodu Rafaela w wierszu Belli Akhmadulliny, stosunek obrazów werbalnych i wizualnych.
5. Lekcja wykładowa 3 (2 godz.):
Kod Tycjana i Lorraina w twórczości Fiodora Dostojewskiego. „Denar Cezara” Tycjana i „Wielki Inkwizytor” Dostojewskiego. „Lotaryński raj” Dostojewskiego.
6. Lekcja praktyczna 3 (2 godz.):
„Święty Sebastian” Arsenija Tarkowskiego i Rainera Marii Rilkego: obrazowe źródła kodu Tycjana, stosunek obrazów werbalnych i wizualnych.
7. Lekcja wykładowa 4 (2 godz.):
Kod Rembrandta w literaturze rosyjskiej XIX i XX wieku: ekfraza malarstwa Rembrandta w poezji Osipa Mandelstama, w poezji Olgi Sedakowej.
8. Lekcja praktyczna 4 (2 godz.):
„Spotkanie” Josepha Brodskiego: malownicze źródła kodu Rembrandta, stosunek obrazów werbalnych i wizualnych.
9. Lekcja wykładowa 5 (2 godz.):
Estetyczne odkrycie rosyjskich ikon na początku XX wieku. Kod Rublowa w literaturze rosyjskiej XX wieku (Nikołaj Gumilew, Arsenij Tarkowski, Andriej Tarkowski).
10. Lekcja praktyczna 5 (2 godz.):
„Modlitwa do Świętego Ikonotwórcy Andrieja Rublowa” Anny Kamenskiej: Malownicze źródła kodu Rublowa, kontekst intermedialny, werbalna i wizualna korelacja obrazów. Cechy polskiej recepcji malarstwa ikonowego Rublowa.
11. Lekcja wykładowa 6 (2 godz.):
„Kłaniam się z Morozową” (los poety i rosyjska historia): ekfraza obrazów Wiktora Wasniecowa i Wasilija Surikowa w poezji Aleksandra Błoka i Anny Achmatowej.
12. Lekcja praktyczna 6 (2 godz.):
Malownicze źródła kodu Surikowa, werbalna i wizualna korelacja obrazów w wierszach Arsenija Tarkowskiego i Anastazji Cwietajewej.
13. Lekcja wykładowa 7 (2 godz.):
Kod bożonarodzeniowy w poezji rosyjskiej XIX i XX wieku: ekfraza Narodzenia Pańskiego w poezji Aleksandra Błoka, Nikołaja Gumilowa, Józefa Brodskiego.
14. Lekcja praktyczna 7 (2 godz.):
Malownicze źródła kodu bożonarodzeniowego w wierszach Borisa Pasternaka i Leopolda Staffa, werbalna i wizualna korelacja obrazów. Rosyjska i polska percepcja Bożego Narodzenia.
15. Lekcja wykładowa 8 (2 godz.):
Kod Reimsa w rosyjskiej poezji XX wieku: Osip Mandelstam, Maximilian Voloshin i Olga Sedakowa. Arsenij Tarkowski i Olga Sedakowa: poetyka modernistycznej ekfrazy.
prowadzący zajęcia: Alexander Medvedev. Zajęcia będą odbywać się w blokach: 8 maja w godz. 11:30-16:00, 15,22,29.05, 05.06 w godz. 10:30-15:00.
Wykład w języku rosyjskim