Serwisy internetowe Uniwersytetu Warszawskiego Nie jesteś zalogowany | zaloguj się
USOS
USOS R e j e s t r a c j a   ż e t o n o w a

Dialog obywatelski w praktyce – wsparcie rozwoju Ośrodka Sportu i Rekreacji w dzielnicy Żoliborz (2021L) - gr. 1

Informacje ogólne

Szybkie odświeżanie

Kod przedmiotu 3700-AL-DOP-OG
Nazwa przedmiotu Dialog obywatelski w praktyce – wsparcie rozwoju Ośrodka Sportu i Rekreacji w dzielnicy Żoliborz
Język wykładowy polski
Cykl dydaktyczny Semestr letni 2021/22
Typ zajęć Warsztaty
Liczba godzin 30
Punkty ECTS 6
Prowadzący dr Stanisław Kordasiewicz
Miejsce Budynek Dydaktyczny - Dobra 72, Warszawa, ul. Dobra 72, sala 06 [pokaż na mapie]
Termin Poniedziałek 09:45-11:15
Koszt 30 żetonów typu OG
Liczba miejsc (zarejestrowani/limit) 8/15

Strona przedmiotu w USOSweb

Krótki opis

Celem zajęć jest zdobycie wiedzy, umiejętności oraz doświadczenia w zakresie zarządzania zmianą i doskonalenia organizacji, współpracy w zespole projektowym oraz komunikacji i dialogu z interesariuszami. Będziemy pracować w sektorze publicznym: studenci wesprą żoliborski Ośrodek Sportu i Rekreacji. Uczestnicy przeprowadzą diagnozę potrzeb, zaplanują działania i wyciągną wnioski z ewaluacji, przy pomocy poznanych narzędzi. Kontakt z pracownikami i użytkownikami OSiR, ekspertami zewnętrznymi, a także tutoring pozwolą uczestnikom rozwinąć się według swych potrzeb i talentów (m.in. prowadzenie wywiadów lub spotkań, komunikacja z otoczeniem, analiza danych, przygotowanie raportów, prezentacji, zarządzanie konfliktami).

Przedmiot jest realizowany w ramach Programu zintegrowanego działań na rzecz rozwoju Uniwersytetu Warszawskiego, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach programu operacyjnego PO WER, ścieżka 3.5.

Tryb rozliczania przedmiotu

Zaliczenie na ocenę

Uwagi

Część teoretyczna odbywa się w sali. Zajęcia praktyczne odbywają się na terenie OSiR. Dopuszczalne jest prowadzenie tutoringu lub elementów wykładowych w formie online.

Prowadzący:

dr Stanisław Kordasiewicz, Wydział „Artes Liberales” UW, koordynator kursu.

dr Aleksandra Winiarska, Instytut Stosowanych Nauk Społecznych UW. Zajmuje się m.in. tematyką kontaktu społecznego w sytuacji różnorodności oraz integracji w kontekście migracji. Szczególnie interesuje się tematyką międzyetnicznego sąsiedztwa oraz funkcjonowaniem miejskich wspólnot lokalnych. Na co dzień zajmuje się również partycypacją obywatelską i dialogiem publicznym.

Andrzej Szpor, prawnik, mediator, koordynator projektu „Wspomaganie dialogu obywatelskiego w warunkach konfliktu lokalnego”, współautor Modelu wspomagania dialogu w warunkach konfliktu. Od kilku lat doradza organizacjom prywatnym i publicznym w zakresie brandingu i tworzenia strategii marek.

Ponadto część zajęć poprowadzą zewnętrzni eksperci, między innymi na temat zwiększania dostępności obiektów publicznych czy metodologii projektowania stron internetowych.

Pełny opis

Kurs polega na zdobywaniu wiedzy i umiejętności poprzez realizację semestralnych projektów studenckich. Będziemy pracować na rzecz Ośrodka Sportu i Rekreacji (OSiR) dzielnicy Żoliborz. W grudniu 2021 zakończyły się tam konsultacje społeczne dotyczące planów bardzo ambitnej modernizacji (https://osir-zoliborz.waw.pl/rozwojosirzoliborz/). Jednym z ważniejszych wniosków jest potrzeba rozwijania dialogu z użytkownikami i potencjalnymi użytkownikami ośrodka oraz zadbanie o dostępność ośrodka w rozmaitych wymiarach. Studenci rozpoczną działania wspierające od przeprowadzenia pogłębionej diagnozy potrzeb. Na tej podstawie – w porozumieniu z administracją OSiR - wybiorą obszary priorytetowe i zaplanują indywidualne lub zespołowe projekty, które pozwolą na wdrożenie rozwiązań lub wypracowanie rekomendacji w trakcie jednego semestru. Koordynator kursu zapewni wsparcie na każdym etapie zajęć.

Doświadczeni praktycy oraz eksperci z różnych obszarów (m.in. prewencja i zarządzanie konfliktami; komunikacja; dialog obywatelski; udostępnianie usług publicznych; zwiększanie dostępności obiektów sportowych; projektowanie stron internetowych) dostarczą studentom wiedzę i/lub umiejętności potrzebne do realizacji uzgodnionych działań. Na tej podstawie, pod opieką koordynatora oraz w ścisłej współpracy z tutorami, uczestnicy kursu przystąpią do planowania i realizacji podprojektów. Ostatnim etapem zajęć będzie ewaluacja osiągniętych rezultatów.

Cele projektów studenckich zostaną uzgodnione z OSiR. Działania mogą obejmować między innymi:

• Wypracowanie rekomendacji dotyczących poprawy dostępności OSiR, które powinny być uwzględnione na dalszych etapach prac związanych z rozwojem ośrodka. Wybrane sugestie mogą od razu zwiększyć dostępność oferowanych usług.

• Partycypacyjne wypracowanie założeń dla części nowych obiektów, które OSiR mógłby przekazać do realizacji na kolejnych etapach (np. uzgodnienie w procesie dialogu obywatelskiego kształtu oraz wyposażenia nowego terenu rekreacyjnego powiązanego z siłownią kalisteniczną; kontynuacja rozmów ze środowiskiem osób zainteresowanych wspinaczką na Żoliborzu).

• Zaplanowanie spójnej komunikacji wokół planów modernizacji OSiR, w tym w szczególności zadbanie o komunikację na stronie internetowej oraz mediach społecznościowych (rozwiązanie modelowe: https://plac5rogow.pl/; rozwiązanie istniejące: https://osir-zoliborz.waw.pl/rozwojosirzoliborz/)

Ważnym aspektem zajęć jest odpowiadanie na konkretne potrzeby instytucji partnerskiej. Studenckie projekty mogą zaowocować wprowadzeniem rzeczywistej zmiany, która poprawi jakość usług OSiR Żoliborz.

Literatura

J. STEWART (red.) Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, PWN, 2003.

M. Roman, Samorządowe konsultacje społeczne, Wolters Kluwer 2016.

A. Przybylska, A. Giza (red.), Partycypacja obywatelska. Od teorii do praktyki społecznej, Scholar 2014.

Sue Annis Hammond, The Thin Book of Appreciative Inquiry, Thin Book Publishing 2013.

E. Gmurzyńska, R. Morek (red.), Mediacje. Teoria i praktyka, Wolters Kluwer 2014.

Konsultacje społeczne. 24 inspiracje z Warszawy, https://konsultacje.um.warszawa.pl/24_inspiracje_z_warszawy