Serwisy internetowe Uniwersytetu Warszawskiego Nie jesteś zalogowany | zaloguj się
USOS
USOS R e j e s t r a c j a   ż e t o n o w a

Dwutorowe nauczanie: proces edukacyjny oparty na procesie grupowym -ZIP (2022Z) - gr. 1

Informacje ogólne

Szybkie odświeżanie

Kod przedmiotu 0508-DNPE-OG-ZIP
Nazwa przedmiotu Dwutorowe nauczanie: proces edukacyjny oparty na procesie grupowym -ZIP
Język wykładowy polski
Cykl dydaktyczny Semestr zimowy 2022/23
Typ zajęć Warsztaty
Liczba godzin 15
Punkty ECTS 2
Prowadzący dr Małgorzata Styśko-Kunkowska
Termin Poniedziałek 09:45-14:00
Koszt 15 żetonów typu OG-ZIP-D
Liczba miejsc (zarejestrowani/limit) 11/12

Strona przedmiotu w USOSweb

Krótki opis

Zajęcia mają na celu rozwijanie umiejętności rozumienia procesu grupowego występującego w małych grupach – uczuć, myśli i zachowań uczestników na przestrzeni czasu oraz świadomego zastosowania tej wiedzy do organizacji materiału dydaktycznego (celów nauczania oraz doboru technik pracy) opisanych poprzez „model ryby”. W trakcie zajęć uczestnicy będą odwoływać się do własnych doświadczeń z grupami, aktywnie – w parach i zespołach - ćwiczyć przyswajaną wiedzę oraz planować zastosowanie wiedzy na temat celów i technik do własnych wybranych zajęć dydaktycznych.

Tryb rozliczania przedmiotu

Zaliczenie

Pełny opis

Cel ogólny:

● Rozwinięcie kompetencji projektowania zajęć wpisujących proces grupowy w proces edukacyjny.

Cele szczegółowe:

1. Zapoznanie uczestników z czteroetapowym modelem wpisującym proces edukacyjny w proces grupowy:

a. z czterema etapami procesu grupowego, charakterystycznymi dla nich postawami uczestników, potencjałem i zagrożeniami oraz celami związanymi z poszczególnymi fazami procesu.

b. z czterema etapami procesu edukacyjnego, w tym z celami do realizacji na każdym etapie

2. Zapoznanie uczestników z zasadami doboru technik aktywizujących do poszczególnych etapów w modelu „ryby”.

3. Rozwijanie umiejętności planowania celów edukacyjnych opartych na procesie grupowym w oparciu o przykłady dotyczące różnych form zajęć oraz przykłady własne uczestników.

4. Rozwijanie umiejętności dostrzegania, akceptowania i świadomego doboru technik pracy adekwatnie do poszczególnych faz procesu grupowego i edukacyjnego.

Opis zajęć do celów informacyjno-promocyjnych Zajęcia mają na celu rozwijanie umiejętności rozumienia procesu grupowego występującego w małych grupach – uczuć, myśli i zachowań uczestników na przestrzeni czasu oraz świadomego zastosowania tej wiedzy do organizacji materiału dydaktycznego (celów nauczania oraz doboru technik pracy) opisanych poprzez autorski dwutorowego planowania zajęć.

Prowadząca jest trenerem warsztatów umiejętności psychospołecznych rekomendowanym przez Polskie Towarzystwo Psychologiczne. Pracuje na Wydziale Psychologii UW. Uczy jak projektować i prowadzić szkolenia, na studiach magisterskich i podyplomowych (m.in. Psychologia Pozytywna w Praktyce), w tym w oparciu o dwutorowy model planowania zajęć łączący proces grupowy z edukacyjnym.

Od 2020 roku szkoli kadrę dydaktyczną UW w zakresie dydaktyki dotyczące dwutorowego planowania zajęć, stosowania własnych zalet charakteru, narzędzia online do wykorzystania zarówno w pracy na żywo jak i online.

Literatura

Mechanizmy i proces grupowy

 Laguna, M. (2004 / 2008). Szkolenia. Gdansk: GWP. fragmenty

 Kozak., A. (2014). Proces grupowy. One Press.

 Torój M. (2016). Praca z grupą szkoleniową. Rozdz, 1 i rozdz. 2.3. Gdańsk: GWP.

 Styśko-Kunkowska M., Grzesiak-Feldman M. (2012). Warsztaty umiejętności psychospołecznych. W: L. Grzesiuk, H. Suszek (red), Psychoterapia. Pogranicza. Warszawa: Eneteia. fragmenty

Dodatkowa informacja

Terminy odbywania zajęć: 30 stycznia 2023 godz. 9.45-14.00 31 stycznia 2023 godz. 9.45-14.00 2 lutego 2023 godz. 9.45-14.00 Miejsce odbywania zajęć: Tryb zdalny (ZOOM)