Z pracą dydaktyczną wiąże się wiele wyzwań. Uczenie się nowych treści, układanie programu zajęć – celów i technik, praca z grupą i trudnymi uczestnikami, wystąpienia publiczne, trudne sytuacje. Jak sobie z tym radzić? Pomocne może być zrozumienie własnego nastawienia do stresu, wzmocnienie wewnętrznego potencjału by łatwiej radzić sobie z nadmierną (lub czasem niewystarczającą) presją oraz znajomość wybranych technik pozwalających „zarządzić” narastającym stresem tak by wykorzystać jego konstruktywną moc. W trakcie kursu uczestnicy zrozumieją swoje nastawienie do stresu i wynikające z tego konsekwencje, rozwiną swoje kompetencje dostrzegania i akceptowania stresu oraz aktywnego korzystania z zalet charakteru w celu wzmacniania własnych możliwości oraz radzenia sobie z presją poprzez poznanie konkretnych technik oraz rozwinięcie konstruktywnego nastawienia do stresu.
W trakcie zajęć uczestnicy będą mieli możliwość podjęcia autorefleksji i podzielenia się swoimi doświadczeniami pracując samodzielnie, w parach i w małych podgrupach; wiedzę pozyskają dzięki miniwykładom wspomagającym ćwiczenia praktyczne, a także nazwą własne mocne strony charakteru oraz przyjrzą się swoim innym mocnym stronom – wartościom, talentom, umiejętnościom, zainteresowaniom, zasobom społecznym i wartościom). Dzięki zajęciom uczestnicy pozyskają większą samoświadomość, wzmocnią swój wewnętrzny potencjał a także nauczą się konkretnych technik korzystania z mocnych charakteru do czerpania z własnego potencjału oraz radzenia sobie z presją i ze stresem.
Zajęcia prowadzone w formie synchronicznej w trybie zdalnym na Zoom.
Warunkiem uczestnictwa w zajęciach jest wypełnienie i podpisanie (podczas pierwszych zajęć) Deklaracji uczestnika/uczestniczki projektu i Oświadczenia uczestnika/uczestniczki projektu. Rezygnacja z udziału w zajęciach w trakcie ich trwania wiąże się ze zwrotem kosztów żetonów ZIP wykorzystanych do rejestracji na zajęcia.
Oczekiwania pod adresem uczestników (umiejętności, oprogramowanie, oprogramowanie, sprzęt)
Komputer z kamerą i mikrofonem, aplikacja Zoom, możliwość aktywnego korzystania z aplikacji Jamboard.
W trakcie zajęć uczestnicy będą proszeni o zalogowanie się i wypełnienie w języku polskim testu Mocnych stron charakteru viacharacter.org (wymaga to rejestracji/zalogowania się na amerykańskiej stronie; można założyć konto mailowe przed zajęciami na te potrzeby).
Gotowość do podjęcia autorefleksji na temat własnych zasobów i aktywnej pracy z własnymi doświadczeniami.
Notes do zapisywania własnych autorefleksji.
Z pracą dydaktyczną wiąże się wiele wyzwań. Uczenie się nowych treści, układanie programu zajęć – celów i technik, praca z grupą i trudnymi uczestnikami, wystąpienia publiczne, trudne sytuacje. Jak sobie z tym radzić? Pomocne może być zrozumienie własnego nastawienia do stresu, wzmocnienie wewnętrznego potencjału by łatwiej radzić sobie z nadmierną (lub czasem niewystarczającą) presją oraz znajomość wybranych technik pozwalających „zarządzić” narastającym stresem tak by wykorzystać jego konstruktywną moc. W trakcie kursu uczestnicy zrozumieją swoje nastawienie do stresu i wynikające z tego konsekwencje, rozwiną swoje kompetencje dostrzegania i akceptowania stresu oraz aktywnego korzystania z zalet charakteru w celu wzmacniania własnych możliwości oraz radzenia sobie z presją poprzez poznanie konkretnych technik oraz rozwinięcie konstruktywnego nastawienia do stresu.
W trakcie zajęć uczestnicy będą mieli możliwość podjęcia autorefleksji i podzielenia się swoimi doświadczeniami pracując samodzielnie, w parach i w małych podgrupach; wiedzę pozyskają dzięki miniwykładom wspomagającym ćwiczenia praktyczne, a także nazwą własne mocne strony charakteru oraz przyjrzą się swoim innym mocnym stronom – wartościom, talentom, umiejętnościom, zainteresowaniom, zasobom społecznym i wartościom). Dzięki zajęciom uczestnicy pozyskają większą samoświadomość, wzmocnią swój wewnętrzny potencjał a także nauczą się konkretnych technik korzystania z mocnych charakteru do czerpania z własnego potencjału oraz radzenia sobie z presją i ze stresem.
Prowadząca jest trenerem warsztatów umiejętności psychospołecznych rekomendowanym przez Polskie Towarzystwo Psychologiczne. Pracuje na Wydziale Psychologii UW. Uczy jak projektować i prowadzić szkolenia, na studiach magisterskich i podyplomowych (m.in. Psychologia Pozytywna w Praktyce). Ukończyła specjalizację "Foundations of Positive Psychology”, realizowaną przez University of Pennsylvania on Coursera, prowadzoną przez jednego z twórców koncepcji zalet charakteru, a potem kursy realizowane przez VIA Institute on Character przez Ryana Niemieca. Prowadziła warsztaty dotyczące zalet charakteru dla dydaktyków, pracowników administracji UW i dla studentów UW.
Peterson, C., & Seligman, M. E. P. (2004). Character Strengths and Virtues: A Handbook and Classification. Washington, DC: Oxford University Press. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=nlebk&AN=129815 =pl&site=eds-live. Rozdziały nt. wybranych zalet charakteru
McGonigal K. (2016). Siła stresu. Jak stresować się mądrze i z pożytkiem dla siebie. Wydawnictwo Helion
Niemiec, R. (2019). The Strengths-Based Workbook for Stress Relief. New Harbinger Publications
Terminy odbywania zajęć:
19 stycznia 2023 godz. 9.45-14.00
24 stycznia 2023 godz. 9.45-14.00
26 stycznia 2023 godz. 9.45-14.00
Miejsce odbywania zajęć:
Tryb zdalny (ZOOM)