Serwisy internetowe Uniwersytetu Warszawskiego Nie jesteś zalogowany | zaloguj się
USOS
USOS R e j e s t r a c j a   ż e t o n o w a

Elementy retoryki i moderowanie dyskusji w pracy nauczyciela– Klinika Kariery przyszłego nauczyciela (2022L) - gr. 1

Informacje ogólne

Szybkie odświeżanie

Kod przedmiotu 0000-ERMD2-KKPN-OG
Nazwa przedmiotu Elementy retoryki i moderowanie dyskusji w pracy nauczyciela– Klinika Kariery przyszłego nauczyciela
Cykl dydaktyczny Semestr letni 2022/23
Typ zajęć Warsztaty
Liczba godzin 20
Punkty ECTS 2
Prowadzący Sebastian Rajewicz
Miejsce Budynek Dydaktyczny - Dobra 55, Warszawa (Śródmieście), ul. Dobra 55, sala 1.152 [pokaż na mapie]
Termin Środa 16:45-18:15
Koszt 20 żetonów typu OG
Liczba miejsc (zarejestrowani/limit) 12/18

Strona przedmiotu w USOSweb

Krótki opis

Zajęcia składać się będą z dwóch części. W części pierwszej studentki i studenci zapoznają się z tymi narzędziami wykorzystywanymi podczas przygotowywania i wygłaszania przemówienia, które łatwo mogą być użyte w pracy nauczycielek i nauczycieli. W części drugiej nabyte umiejętności wykorzystają poprzez uczestnictwo w wybranym typie debaty, wcześniej zapoznając się ze sposobami prowadzenia dyskusji i debat.

W zajęciach uczestniczyć mogą wyłącznie studenci drugiego lub trzeciego roku studiów licencjackich, pierwszego lub drugiego roku studiów magisterskich oraz czwartego lub piątego roku studiów jednolitych magisterskich. Jeżeli student nie spełnia tego kryterium, zostanie poproszony o wyrejestrowanie z zajęć.

Tryb rozliczania przedmiotu

Zaliczenie na ocenę

Pełny opis

Zajęcia będą miały charakter przede wszystkim warsztatowy. W ich trakcie będą poruszane następujące zagadnienia:

jak rozpoczynać i kończyć mowę/lekcję

jak stawiać tezę wystąpienia/jak formułować temat lekcji

jak dobierać argumenty/jak dobierać treści na lekcji

jak nawiązywać kontakt ze słuchaczami/uczniami

jak wykorzystywać mowę ciała

jak wykorzystywać możliwości głosu

jak kontrolować tremę

jak trenować pamięć

jak urozmaicać wystąpienia/lekcje narzędziami multimedialnymi i rekwizytami

jak oceniać wystąpienie publiczne

jak wywoływać i moderować dyskusję w klasie

jak prowadzić różne typy debat.

Warsztat umożliwia uzyskanie kompetencji zawodowych oraz komunikacyjnych

Zajęcia finansowane są ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach PO WER, ścieżka 3.5 i z tego powodu studenci zobowiązani są do wypełnienia dokumentacji projektowej. Niewypełnienie obligatoryjnej dokumentacji projektowej przed rozpoczęciem drugich zajęć oznacza rezygnację z zajęć, a tym samym student zostanie poproszony o wyrejestrowanie się z nich.

Literatura

Literatura dotycząca tematyki zajęć jest ogromna. Poniżej wybrane lektury:

Anderson C., TED talks: oficjalny poradnik TED: jak przygotować wystąpienie publiczne, Wrocław 2018

Bańko M., ABC dobrego mówcy, w: Polszczyzna na co dzień, red. M. Bańko, Warszawa 2020, 159-230

Ćwiczenia z retoryki, red. M. Barłowska, A. Budzyńska-Daca, M. Załęska, Warszawa 2012

Korolko M., Sztuka retoryki: przewodnik encyklopedyczny, Warszawa 1990

Kutnyj P., Sztuka autoprezentacji i wystąpień publicznych, Warszawa 2021

Retoryka, red. M. Barłowska, A. Budzyńska-Dacy, P. Wilczek, Warszawa 2009

Szermierka na słowa: o debacie oksfordzkiej i nie tylko, red. T. Dołęgowski, W. Labuda, Warszawa 2021

Dodatkowa informacja

miejsce i lokalizacja: Kampus Główny, termin: 22.03, 29.03, 5.04 ,12.04., 19.04, 26.04, 10.05, 17.05, 24.05, 31.05, środy 16:45-18:15