Serwisy internetowe Uniwersytetu Warszawskiego Nie jesteś zalogowany | zaloguj się
USOS
USOS R e j e s t r a c j a   ż e t o n o w a

Jak nauczać dwujęzycznie przedmiotów niejęzykowych? Nauczanie dwujęzyczne w teorii i praktyce – Klinika Kariery (2022L) - gr. 1

Informacje ogólne

Szybkie odświeżanie

Kod przedmiotu 0000-ND-KKPN-OG
Nazwa przedmiotu Jak nauczać dwujęzycznie przedmiotów niejęzykowych? Nauczanie dwujęzyczne w teorii i praktyce – Klinika Kariery
Cykl dydaktyczny Semestr letni 2022/23
Typ zajęć Warsztaty
Liczba godzin 30
Punkty ECTS 2
Prowadzący dr hab. Radosław Kucharczyk prof. ucz.
Miejsce Budynek Dydaktyczny - Dobra 55, Warszawa (Śródmieście), ul. Dobra 55, sala 1.616 [pokaż na mapie]
Termin Wtorek 11:30-13:00
Koszt 30 żetonów typu OG
Liczba miejsc (zarejestrowani/limit) 2/18

Strona przedmiotu w USOSweb

Krótki opis

Głównym celem zajęć jest przygotowanie studentów kierunków niefilologicznych do pracy nauczyciela przedmiotów niejęzykowych (biologia, chemia, fizyka, geografia, historia, …) w klasach dwujęzycznych.

W czasie zajęć uczestnicy zostaną zapoznani z głównymi założeniami zintegrowanego kształcenia przedmiotowo-językowego nazywanego w Polsce nauczaniem dwujęzycznym. Nauczą się także, w jaki sposób konstruować jednostkę dydaktyczną przedmiotu niejęzykowego z elementami języka obcego, jak wprowadzać słownictwo specjalistyczne oraz jakie techniki dydaktyczne należy wykorzystać w czasie pracy z tekstem specjalistycznym w języku obcym.

W zajęciach uczestniczyć mogą wyłącznie studenci drugiego lub trzeciego roku studiów licencjackich, pierwszego lub drugiego roku studiów magisterskich oraz czwartego lub piątego roku studiów jednolitych magisterskich. Jeżeli student nie spełnia tego kryterium, zostanie poproszony o wyrejestrowanie z zajęć.

Tryb rozliczania przedmiotu

Zaliczenie na ocenę

Pełny opis

Głównym celem zajęć jest przygotowanie studentów kierunków niefilologicznych do pracy nauczyciela przedmiotów niejęzykowych (biologia, chemia, fizyka, geografia, historia, …) w klasach dwujęzycznych.

W czasie zajęć uczestnicy zostaną zapoznani z głównymi założeniami zintegrowanego kształcenia przedmiotowo-językowego nazywanego w Polsce nauczaniem dwujęzycznym. Nauczą się także, w jaki sposób konstruować jednostkę dydaktyczną przedmiotu niejęzykowego z elementami języka obcego, jak wprowadzać słownictwo specjalistyczne oraz jakie techniki dydaktyczne należy wykorzystać w czasie pracy z tekstem specjalistycznym w języku obcym.

W czasie zajęć zostaną omówione następujące zagadnienia:

cele i założenia nauczania dwujęzycznego

miejsce nauczania dwujęzycznego w polskim systemie edukacyjnym

nauczanie słownictwa specjalistycznego na lekcji przedmiotu niejęzykowego w klasie dwujęzycznej

wykorzystanie artykułów popularnonaukowych zredagowanych w języku obcym na lekcji przedmiotu niejęzykowego w klasie dwujęzycznej

wykorzystanie specjalistycznych nagrań w języku obcym na lekcji przedmiotu niejęzykowego w klasie dwujęzycznej

struktura lekcji przedmiotu niejęzykowego w klasie dwujęzycznej

metoda projektu na lekcji przedmiotu niejęzykowego w klasie dwujęzycznej

Zajęcia umożliwią uczestnikom nabycie kompetencji zawodowych związanych z pracą nauczyciela przedmiotu niejęzykowego w szkole dwujęzycznej, jak również kompetencji komunikacyjnych i interpersonalnych (praca w grupie).

Zajęcia finansowane są ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach PO WER, ścieżka 3.5 i z tego powodu studenci zobowiązani są do wypełnienia dokumentacji projektowej. Niewypełnienie obligatoryjnej dokumentacji projektowej przed rozpoczęciem drugich zajęć oznacza rezygnację z zajęć, a tym samym student zostanie poproszony o wyrejestrowanie się z nich.

Literatura

Elementy bibliografii:

Gajo, L., „Czy nauczyciel uczący w sekcji dwujęzycznej to nowy typ nauczyciela?” [w:] Dzięgielewska, Z. (red.) Nauczanie dwujęzyczne w Polsce i w Europie, CODN, Warszawa, s. 16-25.

Kondrak, L., 2010, „Czy warto uczyć się matematyki po francusku?” [w:] Języki Obce w Szkole 6/2010, s. 126-133.

Michalska-Guidon, L., 2008, „Strategie nauczania przedmiotów ścisłych w klasach dwujęzycznych” w:] Dzięgielewska, Z. (red.) Nauczanie dwujęzyczne w Polsce i w Europie, CODN, Warszawa, s. 66-73.

Pawlak, M., 2010, „Zintegrowane kształcenie językowo-przedmiotowe: założenia, praktyka, perspektywy” [w:] Języki Obce w Szkole 6/2010, s. 13-26.

Pawlak, M., 2015, Edukacja dwujęzyczna w polskich szkołach. Raport ewaluacyjny, ORE, Warszawa.

Zagner, A., 2010, „Geografia dwujęzycznie” [w:] Języki Obce w Szkole 6/2010, s. 114-118.

Dodatkowa informacja

termin i lokalizacja: Wydział Neofilologii, Dobra 55, sala 1.616, wtorki od 21.03.2023, w godz. 11:30-13:00. Kilka zajęć będzie miało charakter on-line, w terminie ustalonym podczas zajęć.