Serwisy internetowe Uniwersytetu Warszawskiego Nie jesteś zalogowany | zaloguj się
USOS
USOS R e j e s t r a c j a   ż e t o n o w a

Naukowcy w Internecie. Jak atrakcyjnie promować naukę i skutecznie walczyć z bzdurami – ZIP (2018L) - gr. 1

Informacje ogólne

Szybkie odświeżanie

Kod przedmiotu 0508-NIJAPN-OG-ZIP
Nazwa przedmiotu Naukowcy w Internecie. Jak atrakcyjnie promować naukę i skutecznie walczyć z bzdurami – ZIP
Język wykładowy polski
Cykl dydaktyczny Semestr letni 2018/19
Typ zajęć Warsztaty
Liczba godzin 30
Punkty ECTS 3
Prowadzący dr hab. Marcin Napiórkowski
Miejsce Szpital Św. Rocha - Polonistyka, Warszawa, ul. Krakowskie Przedmieście 24, sala 3 [pokaż na mapie]
Termin Wtorek 16:30-20:00
Koszt 30 żetonów typu OG-ZIP-D
Liczba miejsc (zarejestrowani/limit) 19/19

Strona przedmiotu w USOSweb

Krótki opis

Zajęcia oferowane są w ramach Programu zintegrowanych działań na rzecz rozwoju UW, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach PO WER, ścieżka 3.5. Zasady korzystania z oferty zajęć ogólnouniwersyteckich dla doktorantów w ZIP (pn. Regulamin Zintegrowanego kształcenia doktorantów UW) dostępne są na stronie: www.zip.uw.edu.pl

Wymagania wstępne:

Warunkiem uczestnictwa w zajęciach jest wypełnienie i podpisanie (podczas pierwszych zajęć) Deklaracji uczestnika/uczestniczki projektu i Oświadczenia uczestnika/uczestniczki projektu. Rezygnacja z udziału w zajęciach w trakcie ich trwania wiąże się ze zwrotem kosztów żetonów ZIP wykorzystanych do rejestracji na zajęcia.

Tryb rozliczania przedmiotu

Zaliczenie na ocenę

Pełny opis

Nauka nie jest mniej atrakcyjna od śmiesznych kotków, ani mniej interesująca od polityki. Jeżeli w internecie przegrywa rywalizację z memami, plotkami i sportem to dlatego, że naukowcy w większości nie są tytanami mediów społecznościowych (ujmując rzecz delikatnie).

Szerokiej publiczności nauka kojarzy się z nudnymi referatami, niezrozumiałymi artykułami i niezbyt atrakcyjnymi posterami. Ale w końcu na studiach uczyli nas prowadzić badania i interpretować wyniki, a nie ciekawie o nich opowiadać. Pora to zmienić!

Wykorzystajmy nowe media, by opowiedzieć o tym, co robimy na co dzień. To nie żadna wielka sztuka. To raczej rzemiosło, którego można się nauczyć poznając kilka prostych narzędzi. Potem wystarczy już nabierać wprawy, tworząc samodzielnie setki coraz doskonalszych komunikatów – artykułów, infografik, postów w mediach społecznościowych.

Na zajęciach wspólnie zastanowimy się, w jaki sposób opowiadać o badaniach naukowych, tak żeby ludzie chcieli o nich słuchać. Praktyczne warsztaty zapoznają uczestników z wybranymi narzędziami (blog w WordPress, media społecznościowe, tworzenie infografik) i pozwolą odkryć ich potencjał w zdobywaniu dla nauki kolejnych fanów.

Minimalna liczba osób w grupie – 10. Jeśli po pierwszych zajęciach limit ten nie zostanie osiągnięty, zostaną rozwiązane

Literatura

Randy Olson, „Houston, We Have a Narrative: Why Science Needs Story”

Massimiano Bucchi, „Science and the Media”

Dan Roam, „The Back of the Napkin”

Chris Anderson. „TED Talks”

Garr Reynolds, „The Presentation Zen”

Alberto Cairo, „The functional art”

Rudolf Arnheim, „Visual Thinking”

Edvard Tufte, „Beautiful Evidence”

Guy Kawasaki, Peg Fitzpatrick, „The Art of Social Media”

David Meerman Scott, „The New Rules of Marketing and PR”

Dodatkowa informacja

Liczba godzin zajęć 30 (w tym 21 godzin zdalnie) Terminy odbywania zajęć Spotkanie rozpoczynające (obecność obowiązkowa) wtorek, 26 lutego 2019 r., 16:30 - 20:00 Spotkanie finałowe (obecność obowiązkowa) wtorek, 4 czerwca 2019 r., 16:30 - 20:00 Miejsce odbywania zajęć Instytut Kultury Polskiej, Krakowskie Przedmieście 26/28, s. 3. Uwagi Minimalna liczba osób w grupie – 10. Jeśli po pierwszych zajęciach limit ten nie zostanie osiągnięty, zostaną rozwiązane.