R e j e s t r a c j a ż e t o n o w a |
Podstawy wnioskowania statystycznego dla humanistów z elementami R (2022) - gr. 2Informacje ogólne
Strona przedmiotu w USOSwebKrótki opisZajęcia mają pomóc uczestnikom, studentom kierunków humanistycznych, w zrozumieniu co tak naprawdę robią używając metod statystycznych i w jaki sposób mogą interpretować otrzymane wyniki. Nacisk będzie położony na odpowiedni dobór lub ocenę próby, oraz na krytyczne podejście do wnioskowania statystycznego. Podstawą jego skuteczności jest zastosowanie metod prostych, ale w pełni rozumianych przez autora. Wykorzystanie popularnego pakietu R, dostępnego za darmo, pozwoli na niemal całkowite uwolnienie się od formuł matematycznych, dla większości studentów stanowiących barierę nie do przebycia. Da im to również dobry punkt wyjścia do własnych poszukiwań, jako że pakiet ten znajduje zastosowanie w analizach o bardzo różnym stopniu komplikacji. Tryb rozliczania przedmiotuZaliczenie na ocenę Pełny opisSłuchacze kierunków humanistycznych, opuszczając uczelnię, nie są przygotowani do krytycznego przyswajania wiedzy z publikacji naukowych wykorzystujących nawet najprostsze elementy statystyki. W rezultacie, w swojej przyszłej pracy starannie je omijają, ze szkodą dla wykonywanych analiz. Jeżeli niektórzy z nich potrafią prawidłowo zastosować np. odpowiednie testy statystyczne, sprowadza się to najczęściej do mechanicznej aplikacji rozwiązań wyuczonych na wykładach. Oferując uczestnikom możliwość zrozumienia podstawowych metod, dajemy im również szansę prawidłowej interpretacji rezultatów. Uczestnicy kursu dowiedzą się: • czym jest statystyka i w czym może im pomóc, • czym jest próba statystyczna, odpowiedni jej dobór i ew. ocena przydatności w planowanej analizie, • jak krytycznie czytać publikacje włączające wnioskowanie statystyczne, • jak świadomie testować i interpretować otrzymane wyniki. Zdobędą także elementarne umiejętności techniczne pozwalające na: • zainstalowanie i używanie pakietu R, • przekształcenie danych przed właściwą analizą, • wykonanie obliczeń, • tworzenie podstawowych wykresów. Zajęcia mają za zadanie zapoznanie studenta z podstawami teoretycznymi i praktycznymi zastosowaniami poruszanych zagadnień. Zagadnienia te będą następnie wykorzystywane do rozwiązywania problemów stawianych całej grupie. To z kolei przygotuje studenta do samodzielnego poradzenia sobie z pracą domową, której przedłożenie wykładowcy i omówienie jest z kolei podstawą zaliczenia przedmiotu. Do pełnego przyswojenia przekazywanej wiedzy powinno wystarczyć aktywne uczestnictwo w zajęciach i samodzielne wykonanie wszystkich ćwiczeń. Godziny zorganizowane 60, praca samodzielna studenta 80 (rozwiązywanie zadań), zaliczenie i przygotowanie do zaliczenia 5 godzin. Stąd szacunkowa całkowita liczba godzin, które student musi przeznaczyć na osiągnięcie zdefiniowanych dla przedmiotu efektów uczenia się wynosi 145. Literatura- |
UL: centralny system rejestracji żetonowych | Najlepiej działa z przeglądarką | :: UL2 6.2.0.0-0 (2016-06-23) | :: kontakt |